Igang med skemaden

Det er meget forskelligt, hvornår babyer er klar til at gå fra  mælk til også at få overgangsmad. Nogle baby’er er allerede klar, når de er 4-5 mdr., mens andre først er klar, når de er 6 mdr.

Kig på din baby signaler for parathed – og lyt til din egen mavefornemmelse.

 

Signaler på at din baby er ved at være klar til overgangsmad:

  • Når din baby begynder at kigge eller række ud efter mad, når andre spiser. Et andet tegn kan være, at han/hun begynder at savle eller smaske meget, fordi visse enzymer i munden aktiveres, når han/hun ser mad eller drikke. Et tredje tydeligt tegn på parathed er, at din baby begynder at åbne munden, når han/hun ser dig eller andre spise eller drikke.

  • Hvis din baby ikke viser interesse for skemad, når det er 4-5 måneder, så VENT endelig til din baby virker klar. Ingen får noget godt ud af at presse baby til at spise fast føde for tidligt.

  • Hvis din baby er allergidisponeret (dvs. hvis mor, far eller søskende har nogle former for fødevareallergi, eksem eller astma), er det godt at amme fuldt ud indtil han/hun er 6 måneder gammel. Hvis det altså er muligt! Hvis du ikke har mulighed for at amme (eller lyst til det), skal du give en modermælkserstatning, som er beregnet til allergidisponerede børn. Det kan bl.a. være Nutramigen. Tal med din sundhedsplejerske, jordemoder eller læge om dette.

 

Formålet er ikke at mætte

De første mange måneder er formålet ikke,  at overgangsmaden skal “mætte” baby. Formålet er, at baby skal sanse maden, føle den med fingrene, på læberne og med munden for at blive fortrolig og TRYG med maden. Mælk er stadig den vigtigste næring for baby. 

Er du selv klar?

Det kan være en stor omvæltning for alle parter at skulle i gang med at give skemad og grød til baby. Følelsesmæssigt kan det være hårdt at give plads til andet, end den tætte kontakt der foregår ved en amning/flaskegivning. Giv dig selv tid og plads til at rumme de følelser, der er. Overgangen skal ikke være stressende eller presset. Hvis det føles sådan, så vent lidt med at gå igang – det er helt ok❤️

 

Hvordan kan baby reagere på skemaden?

Det er en KÆMPE omvæltning for baby ikke længere kun at skulle have mælk. Den sensoriske oplevelse er meget stor, og derfor kan baby godt have brug for lang tid til at vænne sig til det hele. Så fortvivl endelig ikke, hvis din baby afviser maden det første stykke tid. Vent nogle dage, uger –  og prøv igen stille og roligt.

Det kan godt give baby lidt ondt i maven, når han/hun præsenteres for skemad de første gange. Det er helt normalt, da mavetarm-systemet skal vænne sig til forandringen. Det kan give lidt mere urolig søvn om natten, men vil som regel kun være for en kort periode. Hvis det fortsætter, kan du forsøge at give en anden grød eller mos, og lade barnet vænne sig til det. Husk at det skal være en mild grød/mos (fx lavet på hirsemel, græskar, pære, squash, sød kartoffel etc).

Det er helt normalt med lidt forstoppelse, når dit barn starter på fast kost. For at forebygge dette (eller lindre imens det står på), er det en god ide at lave forsigtige cirkelbevægelser med barnets ben op mod dets mave. Dette kan være, når i pusler barnet og/eller når i har hyggestunder i løbet af dagen. Vent med  sveskemosen til din baby er 6 mdr. Pas på med bananen – det kan give forstoppelse hos nogle babyer.

 

Den første grød

Den første skemad til din baby kan fx være en mild grøntsagsmos eller mild grød. Det er vigtigt at starte med noget, der ikke er for hårdt for din babys mave-tarmsystem. Tilbyd en mos indeholdende den samme grøntsag i ca. 2-3 dage, for at se, hvordan han/hun reagerer på den. Det tager tid at vænne sig til den nye sanseoplevelse, men du tester samtidig, om dit barn evt. er allergisk overfor grøntsagen, du har brugt.

Du kan også vælge at starte med at tilbyde dit barn en mild grød. I følge anbefalingerne fra Sundhedsstyrelsen (2015) kan du tilbyde baby grød både med og uden gluten fra 4 mdr. Det skal dog understreges, at det er vigtigt, at øge mængden af glutenholdig babygrød langsomt. Hvis man gerne vil give grød,  anbefaler jeg (personligt) altid, at man starter med en mild glutenfri grød. 

Grød til baby uden gluten: En god grød at starte ud med kan fx være: majsgrød, hirsegrød eller boghvedegrød. Alle disse grødtyper er milde i smagen. Undgå rismel, da det indeholder for meget uorganisk arsen.

Grød til baby med gluten: Gluten findes i: Hvede, rug, byg, havre, spelt. Pas på med ikke at servere grød udelukkende lavet på hvede (fx mannagrød eller fuldkornshvedegrød), da dette har et højt indhold af gluten. Variation er nøglerodet til en god kost.

Husk altid at tilsætte 1 tsk. fedtstof  (gerne en god olie såsom olivenolie, usaltet smør eller rapsolie) til 1 portion hjemmelavet grød.

Det er vigtigt at variere grødtyperne for at stimulere barnets smagssanser.

Madens konsistens

En tynd grød uden klumper. Dette er bedst at starte ud med, når baby skal begynde med skemaden, hvad enten det er i en alder af 4, 5 eller 6 måneder.

Den første grød skal gerne minde om en cremet suppe i tykkelsen, fordi den skal minde lidt om mælk.

Efter at baby har vænnet sig til tykkelsen på den cremede suppe, gøres grøden tykkere. Dog stadig uden klumper.

Grøntsager og frugt

Kartofler er gode at lave mos af, da de er milde i smagen og mætter godt. Gulerødder, broccoli, squash, pastinak eller ærter er gode at koge og blende sammen med kartoflerne.  

Milde frugter som fx æbler, pærer, melon, abrikoser kan være dejlige som den første frugtmos. Du kan også blende friske bær sammen med andre frugter. Hvis du bruger frosne bær, anbefaler Sundhedsstyrelsen at de koges ca. 2-3 minutter inden du laver mod af dem. Herved undgår man risikoen for at bærrene indeholder en sygdomsfremkaldende virus, som fx Norovirus. Friske bær skal skylles grundigt, men de behøver ikke at blive kogt.

BLIV EN DEL AF KLUB MINI

Klub Mini er mit store online spiseunivers til dig med en baby i huset. 

Her viser jeg dig vejen til, hvordan du lærer din baby at få dejlige måltidsoplevelser og masser af madglæde.

Klik på billedet og læs mere mere om det magiske madunivers.

FÅ 65 HYGGELIGE SAMTALE-STARTERE, DER GØR DET SJOVT AT SIDDE VED SPISEBORDET.