12 råd til at undgå magtkampe ved spisebordet

Hver dag hjælper jeg forældre med deres børns spisevaner, og jeg får især mange henvendelser angående børns kræsenhed (eller spiseudfordringer, som jeg kalder det).

Jeg plejer som regel at stille forældrene følgende spørgsmål: Er det hyggeligt at spise middag hjemme hos jer?

Svaret kræver ofte en del overvejelse – og de fleste siger: “Nej, ikke specielt hyggeligt”.

Fordi ofte bliver der skældt lidt for meget ud, fordi børnene ikke gider at spise eller smage på maden, måske sidder børnene lidt for uroligt ved bordet og som regel når forældrene ikke at nyde deres egen mad.

Hvis du oplever det samme, får du her lidt inspiration til, hvordan du kan gøre måltiderne lidt hyggeligere:

  • Mad og sanser hænger sammen. Vi bruger alle vores sanser, når vi spiser. Hvis ikke vores sanser er vågne, så kan det påvirke måltidet rigtig meget. For at gøre dit barn klar til måltidet, skal du hjælpe ham/hende med at vække sanserne. Giv en kildetur, leg fangeleg, hop på trampolinen (eller i sengen ;-)), giv en svingtur, masser dit barns fødder og hænder osv.
    Omvendt – hvis dit barn har krudt i rumpetten, så er det vigtigt at få ro på nervesystemet inden måltidet. Giv dybe, rolige tryk på arme, ben, hænder og fødder, læs en lille bog for dit barn, imens han/hun sidder hos dig i din favn osv.

  • Måltider og kærlighed hænger sammen. Sørg for at der er en god stemning ved bordet. Måltiderne handler lige så meget om tryghed, nærvær og kærlighed. Hvis alle er glade (især mor og far), bliver barnet mere tryg, og så giver det plads til at appetitten kan vokse.

  • Accepter at dit barn har haft en lang dag og er træt. Det går ofte ud over aftensmaden, som for rigtig mange børn. Faktisk er aftensmaden det mest krævende måltid på hele dagen. Det er de færreste børn, der kan overskue at spise på alt muligt nyt (og måske endda velkendt) mad på dette tidspunkt af dagen.

  • Hvis det er svært at få dit barn til at spise grøntsager/frugt til aftensmaden – så servér det, når dit barn kommer hjem fra skole/institution. Her er appetitten ofte større.

  • Slip kontrollen over dit barns måltid, og lad være med at blande dig i, hvad og hvor meget eller om dit barn spiser. Det er helt op til dit barn, hvor meget der spises (og ja, det kan være rigtig grænseoverskridende). Men jo mere man blander sig, jo mindre bliver der spist.  

  • Lad selv dit barn øse op på tallerkenen fra 1-års alderen (hjælp på vej, hvis dit barn har brug for det – det er der måske særligt i starten).

  • Udover hovedretten er det en god idé at stille 2-3 små tallerkener (eller flade skåle) med mad frem på bordet, hvor du ved, at der er noget i blandt, som dit barn kan lide (det kalder jeg for tryghedsmad). Det kan fx være lidt groft pasta, bønner, hindbær, grovbrød, små frikadellehapsere eller gulerødder – hvad der end passer til dit barn. På den måde sikrer du dig, at dit barn ikke behøver at gå sulten fra bords.

  • Sørg for ikke at servere dit barns livret hver dag som hovedret. Du skal variere hovedmåltiderne – dit barn skal præsenteres for nye retter og nye smage hele tiden. Husk derfor især mit tip ovenover. 

  • Sammenkogte retter (både varme og kolde retter) kan være meget uoverskueligt for rigtig mange børn. Server derfor maden i små skåle (så vidt det er muligt, der er selvfølgelig retter, der ikke egner sig til dette). Det er især en god idé at servere alle grøntsagerne i hver deres skål.

  • Vores børn lærer at spise/smage/finde deres egen vej ved at spejle sig i andre (særligt i os forældre). Den bedste måde, at dit barn lærer at blive nysgerrig på ny mad (smage) er ved at se os vokse interagere med maden. Smage på maden. Sige “nej tak” til mad. Sige “Ja tak” til mad. Herfra er det vores børns eget ansvar at finde deres egen vej på madrejsen.

  • Husk at begge forældre skal være enige om, hvordan måltidet skal forløbe. Det nytter ikke noget, at mor (eller far) siger: “Spis nu op”, imens den anden siger:”Det skal du ikke blande dig i”. Ens retningslinjer er helt afgørende.

  • Husk at mad altid er et tilbud og ikke tvang. Vi kan ikke tvinge vores børn til at spise – det skal komme af egen fri vilje.

Jeg håber, at det kan hjælpe lidt på vej.

Kærlige hilsner
Charlotte

FÅ 65 HYGGELIGE SAMTALE-STARTERE, DER GØR DET SJOVT AT SIDDE VED SPISEBORDET.